• יולי

    26

    2017
  • 3082
  • 0
היתרונות הבריאותיים המפתיעים של אופניים חשמליים

בטור-דה-פרנס, הרכבת מנוע חשמלי קטן על האופניים נחשבת ל"דופינג מכני", ונחשבת כרמאות. אבל עבור היתר.

אופניים מונעים בחשמל עשויים להפוך אימונים לנסבלים ופרקטיים יותר

על-פי מחקר מעודד חדש בקרב קהילת האופניים.

אימונים פיזיים הינם הכרחיים עבורנו, כפי שכולנו כבר יודעים. אנשים פעילים פיזית נמצאים בסיכון נמוך יותר מפני מחלות לב, סכרת, סרטן, שבץ, דכאון, מוגבלויות בעת זקנה, ומוות בטרם-עת, ביחס לאנשים אשר אינם מבצעים פעילות פיזית כלל.

אולם, הסטטיסטיקה מראה כי למרות יתרונות אלו, רובנו לא מתאמנים. כשחוקרים שואלים מדוע, רוב האנשים ישתמשו באחד משני תירוצים – אין להם זמן להכניס אימונים פיזיים לחייהם, או שהם אינם בכושר מתאים כדי לבצע תרגילים מסוימים.

אופניים חשמליים הינם בעלי פוטנציאל להתמודד עם בעיות אלו.

המנוע שלהם מחזק את עצמת דיווש בהתאם לצורך – או אפילו, בחלק מהאופניים המנוע ידווש עבורכם – מה שהופך את הרכיבה בעליות או למרחקים ארוכים פחות מפרכת ויותר נסבלת מאשר על אופניים רגילים.

באותה הזדמנות, הדבר יכול להפוך רכיבה על אופניים חשמליים לאלטרנטיבה מועדפת על נסיעה ברכב, מה שיאפשר לאנשים עם סדר יום עמוס להתאמן תוך כדי נסיעה לעבודה.

אך הערך של אופניים חשמליים הינו בינתיים רעיוני בלבד. מעטים מאתנו ראו, או רכבו על אופניים חשמליים, ויש מעט מאוד ממצאים מדעיים אשר מפריכים או מאוששים את הפוטנציאל הבריאותי שבשימוש בהם.

 

חוקרים מאוניברסיטת קולורדו שבבולדר החליטו לבדוק מה יקרה אם יתנו בידיהם של קבוצת גברים ונשים שאינם בכושר אופניים חשמליים 48V חדישות ויציעו להם לרכב לעבודה.

יש לציין כי החוקרים בחנו אופניים מונעים אשר עוזרים לרוכב לדווש, ולא בכאלו שעושים את כל העבודה במקומו, כמו בקטנוע. הם השתמשו באופניים אשר דורשים מהרוכב לדווש כדי לקבל את עזרת המנוע החשמלי.

החוקרים ביקשו לבחון האם אופני אלו – למרות עזרת המנוע – יספקו אימון פיזי ניכר לאנשים שלא עשו בעבר שום פעילות פיזית. כמו כן, הם רצו לראות האם אופניים אלו הינם בטוחים ביסודם, מאחר והם מאפשרים אפילו לרוכב בלתי-מנוסה להגיע למהירות של 20 קמ"ש ומעלה בקלות.

החוקרים תחילה הביאו את 20 המתנדבים למעבדה כדי לבדוק את מבנה וכושר גופם, רמת הסוכר בדמם, לחץ דם, ורמות הכולסטרול שבדמם. לאחר מכן, הם סיפקו לכל אחד אופניים חשמליים, מד דופק, מכשיר GPS, הוראות לשימוש בציוד, וביקשו מן המתנדבים ללבוש את מדי הדופק ולרכב אל מקום עבודתם וחזרה ממנו לפחות שלוש פעמי בשבוע במהלך החודש הקרוב, תוך כדי שהם רוכבים לפחות 40 בכל יום שכזה.

המתנדבים נתבקשו לרכב בקצב ובמהירות שבה הם הרגישו הכי בנוח.

לאחר מכן, החוקרים שחררו את הרוכבים המתלמדים אל הכבישים ושבילי האופניים של בולדר.

לאחר חודש, המתנדבים חזרו למעבדה כדי לבצע את הבדיקות הראשוניות שוב ולמסור את נתוני מדי הדופק ומכשירי ה-GPS. כולם רכבו את המינימום של 40 דקות X 3 פעמים בשבוע שנתבקשו לכל הפחות, ולמעשה, על-פי מדי הדופק שלהם, הרוב אף רכבו יותר מן המינימום הדרוש, כמה מהם אפילו כ-50% יותר מהדרוש.

הרוכבים גם כן רכבו עם מאמץ ניכר. הדופק הממוצע של כל רוכב עמד על 75% מן הדופק המקסימלי של אותו רוכב בהתאמה, כלומר, אפילו עם עזרה מן המנוע, הם השיגו אימון סביר, אשר ניתן להשוות להליכה מהירה או ריצה קלה.

כמו כן, למרבה המזל, אף אחד מן המתנדבים לא נפגע (ולא פגע באף אחד אחר). למעשה, "מצאנו שהמשתתפים רכבו במהירות סבירה של כ-12 מייל בשעה", כפי שמוסר ג'יימס פטרמן, בוגר אוניברסיטת קולורדו אשר הוביל את המחקר.

ואולי הממצא החשוב מכל, הרוכבים היו בריאים יותר ובכושר טוב יותר לאחר הניסוי, בעלי מדדי כושר לב-ריאה משמעותית טובים יותר, רמות סוכר מאוזנות יותר, וכקבוצה, נטו לכיוון אחוזי שומן נמוכים יותר.

כמה משתתפים רכשו אופניים חשמליים לאחר המחקר, מוסר ג'יימס, הרוכב על אופניים חשמליים גם הוא אל הקמפוס וחזרה.

עם זאת, לא בטוח שאופניים חשמליים יהוו פתרון מתאים לכלל האנשים המוגבלים בזמן, או רצון, להתאמן. בכל זאת, הם יקרים, ויכולים להגיע למחירים של אלפי דולרים.

אך עבור אנשים רבים אחרים אשר לא עוסקים בפעילות פיזית כיום, או כאלו שלא התעניינו ברכיבה על אופניים עד כה, נראה שקצת עזרה בעלייה תלולה יכולה לקחת אותם רחוק.

 

פוסטים אחרונים
צרו איתנו קשר

שם *

טלפון

דוא"ל

© Copyright 2018 Website creation : Webaviv
אקסטרה קידום אתרים